Sunday, January 6, 2019

Wanita Terbaik Di Sisi Allah SWT

Oleh : Iryani Ahmad




Wanita byk masuk neraka sbb tak pandai bersyukur pd suamiya & tak bersabar. Kaum ibu kena niat mahu jadi spt Khadijah & Fatimah R.A. Tmpt tidur Fatimah, kulit kambing. Wanita terbaik di sisi Allah SWT mcm tu kita kena bandingkan dgn diri kita.


Mafhum hadis ttg segumpal daging. Jantung maksudnya yakin. Kita niat baby dlm perut ibu. Tempoh 9 bulan 10 hari, dia sempurna Allah SWT cipta telinga mula-mula (maksudnya besar, apa yg kita dengar ialah utk taat), pastu hati (apa yg kita niat, itu yg kita dpt nnt di akhirat). Kita kena buat niat dan fikir utk agama & seluruh manusia. Kita kena muliakan semua org islam. Dia pun dtg ke dunia sbg hamba Allah SWT. Didik hati jgn trkesan dgn dunia. Dunia ni tipu daya. Mcm bangkai. Jgn terkesan sama sekali. 


Kaum lelaki takleh keras, ckp lembut dgn isteri. Kalau kita dpt suami mcm Asiah & sabar mcm Asiah, kita akan dpt anugerah sama mcm Asiah. Kena belajar hari ni mcm mana nak jadi wanita paling soleh. Bahaya wanita yg rosak ni, dia akan rosakkan 1 dunia. Mafhum hadis, fatimah minta jenazah dikebumikan mlm hari. 


Minyak wangi pakai yg kurang bau. Keluar rumah, pakai warna hitam, dlm rumah pakai warna warni, solat jgn tepi tingkap. Mafhum hadis, pada wanita ni tak balik jenguk ayah yg sakit & meninggal. Wanita kalau hina suaminya Allah SWT tak terima amalannya. Jgn cakap apa-apa yg guriskan hati suaminya.


Sesiapa jadi isteri yg sakitkan hati suami, bangun lmbt, tak masak, gigi tak gosok, tak solat. Kalau masak, jgn masak ikut selera kita, masak apa kegemaran suami. Barulah kesan kasih sayang dlm keluarga Allah SWT akan tambah. 


Jasa ibu. Syaitan goda hawa, dan langgar perintah Allah SWT. Adam hawa keluar dari syurga. Pembunuhan pertama krana wanita. Anak Nabi Lut & anak Nabi Nuh tak beriman kerana wanita. Wanita ni kalau tak beriman, bagi kesan pada anaknya. Wanita tak didik anak ikut sunnah. 


Jasa wanita, Asiah, selamatkan Musa dari dibunuh. Nabi Yusuf masuk penjara kerana Zulaikha. Dlm Al-Quran, byk contoh wanita keluarkan org2 yg hebat. Mak syeikh Qadir Jailani didik anaknya, yg bagi rezeki ialah Allah SWT. Maryam duduk dlm mihrab, dpt makanan direct dari Allah SWT. Setiap masa ckp kat anak kita, Allah SWT yg bagi rezeki, Allah SWT yg bagi makan, ikut cara cakap point dgn anak kena betul. Ikut Allah. Jgn syirik, jgn tinggalkan solat, pakai serban utk lelaki. 


Didik anak supaya masuk syurga. Anak hafiz, setiap kali anaknya baca Al-Quran dpt pahala. Allah SWT bagi mahkota dianyam dari cahaya utk ibu yg anaknya hafal Al-Quran. Didik anak lelaki pakai baju putih. Keluar 4 bulan. Malam tahajud. Makan kurma. Air kurma. 


Kaum ibu kalau baca taklim, org2 baca hebat, tahajud, supaya agama hidup pada hati anak2 kita. Kena latih anak2 ikut sunnah. Minyak wangi miswak-Nabi SAW kata akhir kalam mati sebut La ila ha illa Allah. Kaum ibu kena tahu kelebihan. Tahajud- dia takkan mati hingga jadi wali Allah, masuk syurga tanpa hisab, kurma, baca taklim, makanan-jgn masak byk lauk, mkn utk anak bijak-pagi sekali makan sekali, minum air jgn byk nnt rosak buah pinggang, mkn mknn yg ada sunnah, jgn mkn yg pengawet, jgn masak 2 kali, kalo mengandung, Surah Lukman-bijak, kalau byk kali khatam Allah SWT dah bagi Al-Quran pada anaknya sejak dlm perut, minum susu kambing. 


Usaha utk ummah, kena byk sabar dgn suami, bangun tahajud, doa utk suami jadi suami mithali mcm Nabi. Doa byk utk suami. Jgn cerita pd org lain, rahsiakan semua kelemahan pd suami. Kena sabar, bersyukur. Isteri solehah byk baca Al-Quran, byk zikir. Byk ibu masuk neraka sbb mengumpat. Mafhum hadis, nabi tegur Aisyah panggil org  hai panjang, jgn panggil gelaran minah karen. Nabi ckp di celah gigi kamu ada daging. 


Sayyidina Ali R.A menangis kalo 7 hari jemaah tak dtg rumah kita. Ibu kena suka kalau ada tetamu dtg rumah. Mknn yg dijamu dpt tolong dari neraka Allah SWT. Kalo ada tetamu dtg rumah dan bergaduh dgn kita, kita pun takkan masuk syuga kena masuk mahkamah akhirat. Wajib maafkan depa. 


Jgn cerita hal suami kat sesiapa pun. Jgn sumpah anak walau nakal. Kalau anak nakal, just solat je 2 rakaat & doa. Sibukkan diri dgn baca Al-Quran, zikir, taklim, doa. Baca taklim ikut sunnah. Wudu, minyak wangi, duduk tahiyat akhir, anak suruh hafal quran & hadis. Mknn masak habis terus. Kalau nak kawenkan anak, sebaik3nya mahar paling murah. Kawenkan anak perempuan umur 14 tahun. Baca kitab cara Nabi SAW. 


Kalau mampu, ibu jgn guna internet dan tv. Jangka masa panjang, dia rosakkan iman. Jadikan anak kita wali Allah. Cerita di pdg masyar, ibu dah takleh tolong anak. Ada suami nak masuk syurga lg selangkah je, Isteri ni minta pd Allah seksa. Yg boleh tutup aurat isteri hanya suami. Suara aurat, jln lenggok2 aurat, bunyi gelang kaki. 


Doa jemaah, wahai Allah SWT jadikan aku seperti Khadijah. Berilah hidayat utk diri aku, suami & anak. Mafhum hadis. Siapa doakan utk org. Jgn berdendam dgn sesiapa. Anak masih kecil jadikan hafiz. Semoga Allah bagi keberkatan & habiskan zikir kita. Mcm Nabi Daud nampak ulat. Ulat tu cakap sekali zikir 1000 kali. Nabi Yahya pernah tertido.

No comments: