Skip to main content

Terima Kasih Cikgu

Oleh : Iryani Ahmad



Suatu masa dahulu, selepas loceng sekolah berdering. Menandakan telah tamat masa belajar di sekolah. Ketua kelas pun bangun dan menjerit.



"TERIMA KASIH CIKGU!!!!!!!"


Murid-murid lain pun ikut menjerit.



"TERIMA KASIH CIKGU!!!!!!!"



Menjerit sebab seronok nak balik rumah. Nak minum air sejuk. Nak makan aiskrim. Budak-budak hingusanlah katakan. hihi





HARI INI



Bermulanya tugas sebagai WAHM-work at home mom 3 tahun lalu. Saya juga tercari-cari siapakah orang yang boleh menjadi cikgu dalam bidang ini.


Saya search WAHM. Saya jumpa blog ini.

Daripada beliau, saya belajar menjual barang bernilai RM10. Beliau menyuruh, belajar dulu menjual barang RM1. Kemudian RM10.

Dari situ, saya belajar apabila kita menjual secara maya. Tidak sama dengan aktiviti menjual secara offline.

Mula mula sekali, ada seorang yang membeli barang bernilai RM10. Saya dapat untung RM1.

Selepas 6 bulan, saya menyertai beliau di dalam aktiviti kelas blog. Di sana, saya diberikan peluang menjadi guru. Mengajar kelas blog.

Saya diberikan peluang berguru lagi sekali dengan beliau menjual barang bernilai RM100. Kemudian RM200. Kemudian RM300.


ESOK

Esoknya, selepas setahun. Saya minta izin padanya. Untuk berehat sebentar atas urusan peribadi.

Pada tempoh itu, saya diberikan peluang lagi sekali. Saya malu pada Allah S.W.T. Andai tak menggunakan semua peluang yang diberikanNya dengan sebaik baiknya.

Peluang berguru jualan 4 angka. Kini, ia sedang menuju kepada angka ke seterusnya. Diri hamba ini sebagai perantara sahaja dengan Allah S.W.T. 

Legasi ini perlu kuat. Kubu ini wajib dikukuhkan.

Sistem sedia ada bukan mudah mahu dipecahkan. Saya mahu bermula dalam linkungan kecil kami. Ia bakal merebak. Al Quran merayap pada dada keturunan kami.


TERIMA KASIH CIKGU

Saya mahu memeluk kesemua mereka. Terlalu banyak yang mereka ajarkan. Semoga Allah S.W.T menjadikan guru guru saya daripada kecil hingga kini sentiasa berada dalam rahmat Allah S.W.T

Doa ini khas untuk guru guru yang mendidik saya. Berkat ilmu guru guru, semoga kita dimasukkan sama sama berpimpin tangan masuk ke syurga Allah yang kekal abadi. Juga di copy oleh salah seorang guru saya.


Ya Allah..



Jika hari ini ada di antara kami..

Yang sedang sakit, 
Mohon angkatlah penyakitnya ya Allah...
Berikanlah kesembuhan untuknya..
Kerana hanya Engkau lah yang Maha Menyembuhkan..

Ya Allah..
Jika hari ini ada di antara kami, 
Yang kesulitan rezeki 
Mohon mudahkanlah dan bukalah jalan rezekinya Ya Allah..
Kerana hanya Engkau Yang Maha Pemberi Rezeki..

Ya Allah..
Jika hari ini ada di antara kami
Yang hatinya sedang susah dan bersedih, menerima dan menghadapi ujian-Mu... 
Mohon Kuatkanlah ia utk boleh bertahan dan bersabar..
Dan hiburlah ia dengan penuh kurnia-Mu..
Kerana janji-Mu yang tak pernah Kau ingkari..
Setelah kesusahan ada kemudahan..

Ya Allah..
Jika hari ini ada di antara kami
yang sedang ada benih-benih sakit hati di hatinya..
Sombong, iri hati, dengki dan berbohong.
Mohon bersihkan dan sucikanlah ya Allah.. 

Ya Allah.. 
Mohon ampunilah segala dosa dan khilaf kami..
Pun jika sampai hari ini ada di antara kami, yang merasa disakiti dan dizalimi kerana kesalahan kami yang disengaja atau pun yang tidak disengaja..
Bukakanlah pintu hatinya..
Agar memaafkan kami...

Semoga Ramadhan kali ini adalah Ramadhan yang terbaik bagi kami...

Aamiiin allahummaa aamiiin

آمين..

أَمِِيْن..

آمِّينَ أَمِِيْن يَا رَبَّ العَالَمِينْ






Comments

Popular posts from this blog

Terapi Laut (1)

Oleh : Iryani Ahmad

3 minggu lalu saya buat keputusan drastik mahu ke Port Dickson pada usia kandungan sarat 38 minggu. Eh 39 minggu. Saya pergi berdua ditemani suami dan meninggalkan 4 orang anak-anak di bumi atas angin Indera Kayangan.

Pada jarum jam menunjukkan waktu sudah tengah malam, kami sampai di tepi pantai putih bersih berhamparan laut luas Selat Melaka. Saya perlu rawatan ini. Saya nekad perlu terapi ini. Saya perlukan satu suntikan baru pada saat genting itu.

Saya diarahkan melihat pada bulan. Bulan berada tepat di atas laut. Pada wajah bulan purnama itu terdapat diri saya. Saya seolah-olah berada di bulan itu. Saya melihat diri saya yang berbaring di atas pantai putih bersih itu.

Saya yang berada di bulan itu berkata kepada diri saya di bawah sambil mataku merenung tepat anak mataku di bawah :

" Aku melihat diriku yang sihat sedang bermain-main berlari berkejaran di tepi pantai bersama anak-anakku yang sihat dan ceria."

" Aku melihat diriku sedang dikendong o…

Nah Ebook Bersalin Percuma! Sila Download Kalau Nak Tahu Wanita Hamil Yang Selalu Takut Boleh Ganggu Kesihatan Bayi dan Proses Bersalin

Oleh : Iryani Ahmad

Selepas bersalin anak kedua pada 2012, saya pernah kongsikan pengalaman bersalin yang agak pelik iaitu tenang dan gembira. Lepas tu, ramai kawan tanya dan saya seronok berkongsi. Lama-lama saya rasa tak sempat nak balas pertanyaan banyak-banyak tu. Lalu, datanglah ilham apa kata kalau saya tulis semua sekali pada satu tempat dan setiap kali ada orang lain nak tahu, saya tunjukkan sahaja tempat tu. 


Saya pernah berada di tempat bagaimana rasanya terjerut takut nak bersalin tapi mahu mengandung dan mahu anak. Tapi tak mahu sakit. Saya seperti orang lain juga merasakan bersalin wajib rasa sakit. Selepas saya belajar tentang kemahiran ini, saya berlatih dan buat masa waktu bersalin, memang ia sangat ohsem Masya Allah. 



Kehamilan ialah saat menggembirakan. Tapi ada wanita hamil yang sering ketakutan hingga jejaskan proses perkembangan bayi dalam kandungan dan mengganggu proses bersalin.

Ya, saya rasa sedih, simpati dan kesian pada kawan-kawan yang mengalami masalah semasa p…

Cara Hilangkan Batuk Berkahak Bayi 350%

CARA HILANGKAN BATUK BERKAHAK BAYI 350% DENGAN TASNEEM NATUREL CF-RUB BALM UNTUK ANAK YANG BATUK, SELESEMA DAN DEMAM

Oleh : Iryani Ahmad Bayi batuk. Bayi selesema. Mak-mak mula risau..Hidung tersumbat, anak tak boleh lena…mak ayah pun sama tak mungkin boleh tidur lena. Puas dah bawa anak pergi ke klinik. Malangnya, doktor tidak akan bagi ubat batuk dan selsema untuk bayi di bawah umur 2 tahun! Alhamdulillah dengan izin Allah, Tasneem Naturel telah mengeluarkan produknya iaitu CF Rub telah banyak membantu mak-mak yang menghadapi masalah ini. Selain itu, jika bayi dah makan, kena elakkan makanan yang menambah mukus seperti gula, gluten dan produk makanan berproses. Ibu yang menyusukan bayi pun kena pantang tau. Bertabahlah semenjak menjadi ibu ni memang banyak pengorbanan yang harus dibuat demi anak kesayangan.


Antara testimoni sebenar yang diberikan oleh ibu-ibu seluruh Malaysia.