Skip to main content

Tension di Akhir Mengandung

Teks : Iryani Ahmad


Mak buyong semasa dah sarat jangan dikacau. Garang. Soalan apa pun tidak usah bertanyakan pada beliau. Nak ajak makan apa-apa pun sebaiknya fikir dua tiga kali. Kerana mereka mungkin akan makan banyak dua tiga kali mengenangkan akan berpantang makan macam-macam puluhan hari lamanya.Haha


Wahai mak buyong, entah apakah yang merunsingkan hati dan fikiran adinda?
Kegalauan apakah yang membuatkan engkau bermuram durja?


Macam-macam! Kau apa sibuk-sibuk!


Ha, kan dah bagitahu tadi jangan tegur. Garang! Macam mak singa.


Auummm....! Grrrrr....! Tunngu masa sahaja akan bertukar pula menjadi raksasa hijau The Hulk.



Semasa saya belajar di dalam kelas Hypnobirthing bersama Puan Nadine Ghows, rupa-rupanya ia normal. Tetapi akan jadi semakin teruk sekiranya perasaan stress membuku di dalam hati dan fikiran.


Walaupun sepanjang mengandung normal dan sihat, tetapi akibat penyakit hati yang bersarang, ia akan memberi kesan kepada hari bersalin nanti. Yes, ia penyakit hati. Saya belajar terapi bagaimana mahu bersyukur dengan perasaan stress/ tension/ geram dan seterusnya dapat dibuang jauh-jauh.


Penting bagi mak buyong supaya menjaga diri sendiri dan bayi di dalam kandungan. Pemakanan, perasaan, kesihatan dan macam-macam lagi. Mesti pujuk diri sendiri! Ini ayat untuk saya sendiri. Biasalah cuit mencuit perasaan, ini normal. Belajar untuk melepaskan. Menangislah kerana air mata sememangnya diciptakan untuk ditangisi. Itu dapat melembutkan hati. Pesan mama saya.


Impaknya, sampai sekarang kalau tiba-tiba rasa stress terus cepat-cepat cari ruang masa dan waktu, duduk sendirian dan buat terapi ini. Ia seiring dengan teknik pernafasan. Saya ada kupaskan tentang hal ini di dalam ebook Bersalin Alami. Bunuh stress ketika bersalin. Kena bunuh, supaya stress tak datang lagi.




Terapi inilah yang saya selalu promote pada kawan-kawan jika diaplikasikan dengan teknik yang betul, InsyaAllah bersalin tanpa rasa sakit, rasa seronok dan tenang dapat dilakukan. 


Di sini, kita akan temui 99 sifat Allah. Allah Yang Maha Kuat. Subhanallah. Tiada yang mustahil jika dengan izin Allah.

Comments

Popular posts from this blog

Terapi Laut (1)

Oleh : Iryani Ahmad

3 minggu lalu saya buat keputusan drastik mahu ke Port Dickson pada usia kandungan sarat 38 minggu. Eh 39 minggu. Saya pergi berdua ditemani suami dan meninggalkan 4 orang anak-anak di bumi atas angin Indera Kayangan.

Pada jarum jam menunjukkan waktu sudah tengah malam, kami sampai di tepi pantai putih bersih berhamparan laut luas Selat Melaka. Saya perlu rawatan ini. Saya nekad perlu terapi ini. Saya perlukan satu suntikan baru pada saat genting itu.

Saya diarahkan melihat pada bulan. Bulan berada tepat di atas laut. Pada wajah bulan purnama itu terdapat diri saya. Saya seolah-olah berada di bulan itu. Saya melihat diri saya yang berbaring di atas pantai putih bersih itu.

Saya yang berada di bulan itu berkata kepada diri saya di bawah sambil mataku merenung tepat anak mataku di bawah :

" Aku melihat diriku yang sihat sedang bermain-main berlari berkejaran di tepi pantai bersama anak-anakku yang sihat dan ceria."

" Aku melihat diriku sedang dikendong o…

Nah Ebook Bersalin Percuma! Sila Download Kalau Nak Tahu Wanita Hamil Yang Selalu Takut Boleh Ganggu Kesihatan Bayi dan Proses Bersalin

Oleh : Iryani Ahmad

Selepas bersalin anak kedua pada 2012, saya pernah kongsikan pengalaman bersalin yang agak pelik iaitu tenang dan gembira. Lepas tu, ramai kawan tanya dan saya seronok berkongsi. Lama-lama saya rasa tak sempat nak balas pertanyaan banyak-banyak tu. Lalu, datanglah ilham apa kata kalau saya tulis semua sekali pada satu tempat dan setiap kali ada orang lain nak tahu, saya tunjukkan sahaja tempat tu. 


Saya pernah berada di tempat bagaimana rasanya terjerut takut nak bersalin tapi mahu mengandung dan mahu anak. Tapi tak mahu sakit. Saya seperti orang lain juga merasakan bersalin wajib rasa sakit. Selepas saya belajar tentang kemahiran ini, saya berlatih dan buat masa waktu bersalin, memang ia sangat ohsem Masya Allah. 



Kehamilan ialah saat menggembirakan. Tapi ada wanita hamil yang sering ketakutan hingga jejaskan proses perkembangan bayi dalam kandungan dan mengganggu proses bersalin.

Ya, saya rasa sedih, simpati dan kesian pada kawan-kawan yang mengalami masalah semasa p…

Cara Hilangkan Batuk Berkahak Bayi 350%

CARA HILANGKAN BATUK BERKAHAK BAYI 350% DENGAN TASNEEM NATUREL CF-RUB BALM UNTUK ANAK YANG BATUK, SELESEMA DAN DEMAM

Oleh : Iryani Ahmad Bayi batuk. Bayi selesema. Mak-mak mula risau..Hidung tersumbat, anak tak boleh lena…mak ayah pun sama tak mungkin boleh tidur lena. Puas dah bawa anak pergi ke klinik. Malangnya, doktor tidak akan bagi ubat batuk dan selsema untuk bayi di bawah umur 2 tahun! Alhamdulillah dengan izin Allah, Tasneem Naturel telah mengeluarkan produknya iaitu CF Rub telah banyak membantu mak-mak yang menghadapi masalah ini. Selain itu, jika bayi dah makan, kena elakkan makanan yang menambah mukus seperti gula, gluten dan produk makanan berproses. Ibu yang menyusukan bayi pun kena pantang tau. Bertabahlah semenjak menjadi ibu ni memang banyak pengorbanan yang harus dibuat demi anak kesayangan.


Antara testimoni sebenar yang diberikan oleh ibu-ibu seluruh Malaysia.