Friday, September 27, 2013

Sakit ke Bersalin? Adoi Mak, Tolong...!

Teks : Iryani Ahmad
Gambar : Google

Saya teringat semasa saya baru sahaja disahkan mengandung anak pertama. Baru sahaja 6 minggu ketika itu. Pada suatu hari, tiba-tiba saya perasan ada tompokan darah di seluar dalam. Suami cemas dan terus membawa saya ke hospital. Sampai sahaja di Hospital Putrajaya bahagian wad kecemasan, cepat sahaja saya terus masuk ke dalam. Tak payah tunggu lama.

Seorang doktor lelaki muda bertanyakan macam-macam soalan kepada saya. Ada satu soalan yang kalau saya dan suami ingat balik, pecah perut kami ketawa. 

" Puan, sakit perut tak? "

" Sakit sikit, doktor. " Jawab saya.

" Boleh beritahu saya berapa skala kesakitan Puan. Antara 1 hingga 10. "

Saya bingung ketika itu, sudahnya saya jawab satu sahaja. Jika kesakitan boleh diberi skala, sampai skala berapakah yang paling tinggi agaknya. Kalau diberi sampai 10, ada orang cakap dia lagi sakit sampai skala 100. 

Daya tahan sakit seseorang berbeza dengan orang lain. Semasa saya baru sahaja bersalinkan anak pertama, saya terus jadi sedih. Saya teringat alangkah kesiannya ibu saya semasa melahirkan saya. Beliau beritahu teramat sakit hingga tak boleh bangun sampai seminggu. Sedangkan saya pada masa itu, tidak berasa sakit sangat pun. Astaghfirullah

 Pernah rasa sakit gigi tak? Punyalah sakit sampai tak boleh tidur malam.

Jika sakit bersalin, kesakitan itu hanya hilang apabila bayi dilahirkan. Cuba bayangkan jika menahan kesakitan 10 hingga 20 jam lamanya. Seorang sahabat saya menanggung kesakitan hingga 36 jam lamanya untuk kelahiran kedua anaknya. Bayangkan sakit yang tak henti-henti datang menyerang. Semakin dekatnya bayi hendak lahir, semakin sakit. Cuba bayangkan kalau 20 tulang dipatahkan serentak. Begitulah sakitnya bersalin.

Macam-macam ragam ibu yang sedang sakit bersalin menunggu kelahiran bayi. Kalau bersalin di hospital kerajaan, dewan bersalinnya besar. Ada yang menjerit meminta tolong. Ada yang menangis. Ada yang meraung. 

Kiranya, buku cerita saya ini akan menghuraikan tentang bagaimana nak bersalin tapi tak sakit. Tahukah wahai ibu-ibu yang manis lagi cantik berseri? Perasaan takut untuk bersalin biasa dirasai oleh wanita mengandung. Tambahan pula jika anda pernah mendengar cerita-cerita bersalin yang menakutkan daripada kawan-kawan atau melihatnya di TV atau Youtube.

Bagaimanakah perasaan takut memberi kesan ketika bersalin. Perasaan ngeri ini menyebabkan wanita akan memilih untuk bersalin melalui pembedahan atau mengambil pilihan lain seperti ubat tahan sakit, epidural atau gas.

Buang Rasa Takut!

Semua pilihan ini mempunyai kesan ke atas tubuh badan dan akan mengambil masa untuk penyembuhan. Antara cara yang paling efektif untuk mengurangkan ketakutan adalah dengan memahami psikologi anatomi tubuh badan anda sendiri.

Di dalam badan manusia terdapat satu sistem yang sangat canggih dinamakan Automatic Nervous System (ANS). Sistem ini berfungsi sebagai rangkaian telekomunikasi yang paling penting dalam badan. Contohnya kalau kat Malaysia, rangkaian telekomunikasi paling utama adalah Telekom. 


Sistem ini mempunyai 2 bahagian iaitu parasimpatetik dan simpatetik. Parasimpatetik boleh diibaratkan macam bilik rawatan yang mempunyai kadar sembuh antara 95 hingga 98 peratus. Manakala simpatetic diibaratkan sebagai bilik kecemasan yang kadar sembuhnya adalah 2 hingga 5 peratus sahaja.

Parasimpatetik


Simpatetik


Kesan Buruk Perasaan Takut Semasa Bersalin :

Sistem canggih ini sangat berhubung rapat dengan proses bersalin. Perasaan takut diterima sebagai mesej dan diproses sebagai ketakutan yang amat dasyat. Mesej negatif ini akan diproses menjadi sistem kepercayaan dan memberi kesan buruk pada emosi ibu dan bayi.

Hormon Stress Terhasil
Apabila  perasaan takut dan stress tidak dibuang hingga masa bersalin, sistem pertahanan badan akan menghasilkan hormon stress, catecholamine. Badan akan akan menerima mesej untuk menjadi " fight, flight atau freeze ".

Menyukarkan Darah dan Oksigen Sampai ke Rahim
Rahim wanita tidak pernah dicipta sebagai mekanisma pertahanan badan lalu darah akan membawa respons " fight, flight atau freeze " ke semua sistem pertahanan badan. Apa akan jadi seterusnya? Saluran darah di sekitar rahim akan menjadi tegang dan sempit lalu ini menyukarkan laluan darah dan oksigen untuk sampai ke rahim.

Pucat
Wanita yang takut semasa bersalin biasanya akan kelihatan putih pucat lagi tak bermaya. Contoh lain muka boleh pucat termasuklah apabila mahu masuk ke dewan peperiksaan atau teruna yang terpaksa mengulang akad nikah pada kali ke-7.

Pintu Rahim Tak Meluas
Kesan buruk akibat proses ini akan menyebabkan rahim tak dapat bekerja dalam keadaan normal. Otot di kawasan rahim tak boleh meregang dan bertaut seperti normal lalu mengakibatkan bukaan rahim tidak menjadi luas secara bertahap.

Banyak wanita dibedah kerana bukaan pintu rahim yang tak semakin meluas hingga 10cm. Saudara saya di kampung dibedah kerana bukaan pintu rahimnya statik pada 9cm. Seorang sahabat saya di sekolah menengah juga dibedah kerana bukaan pintu rahimnya hanya 1cm selama seminggu.

Kesakitan Pada Ibu dan Bayi
Hal ini akan menyebabkan kesakitan melampau pada ibu dan begitu juga pada bayi. Lalu menyebabkan bayi stress disebabkan emosi ibu yang sangat tertekan akibat sakit melampau.

Kurang Oksigen
Kekurangan bekalan oksigen ke kawasan rahim bermaksud kekurangan bekalan oksigen pada bayi. Lalu boleh menyebabkan bayi lemas sebelum dilahirkan. Biasanya di hospital, interversi akan dilakukan.

Di sinilah pentingnya semua wanita yang akan bersalin untuk belajar tentang berada dalam keadaan "bilik rawatan" sepanjang masa berbanding "bilik kecemasan". Saya akan kupas lanjut dalam bab seterusnya, insyaAllah.




Iklan :

Bagi yang ingin menulis dan berkongsi kepakaran dan ilmu yang anda ada di blog, boleh daftar di akademi. 2 kelas asas blog mendapat sambutan yang menggalakkan. Boleh pilih mana-mana 2 kelas di bawah  :

1. kelas asas blog dan penulisan (perkongsian ilmu, pengalaman dan kepakaran)
2. kelas asas blog dan fan page (perkongsian produk dan perniagaan)

PM saya Iryani Ahmad untuk analisa sebelum mula kelas. Add FB profile saya di sini.
Kelas dijalankan 100% secara online. Pendaftaran dibuka setiap hari. 


Wednesday, September 25, 2013

Apakah Bersalin AlaMI?

Teks : Iryani Ahmad
Gambar : Google




Pertama kali saya mendengar tentang perkataan bersalin alami adalah semasa saya sudah ditahan di dalam hospital, mahu bersalin anak pertama. Jururawat menasihati saya supaya kalau boleh bersalin secara alami. Si ibu akan cepat sihat dan bayi tidak akan meragam. Bertuah pada masa itu kerana rajin berbual dengan jururawat yang agak berumur. Sudah agak tua dan banyak pengalamannya di bahagian ward bersalin. Macam-macam cerita bersalin yang dikongsikan pada hari tersebut, kebetulan tiada pula orang yang nak bersalin masa itu.

Bersalin secara alami ialah suatu proses kelahiran yang dilakukan dengan kaedah semulajadi yang sudah ditetapkan oleh SUNNATULLAH. Di bawah ketetapan undang-undang Allah SWT. Tiada penggunaan teknologi dan interversi perubatan moden pada si ibu dan bayi yang bakal dilahirkan. Kelahiran ini adalah membenarkan bayi itu dilahirkan sendiri pada masanya secara selamat dan mudah. Selain itu, tiada penggunaan dadah terhadap ibu dan ibu dapat melahirkan bayi dalam keadaan paling tenang dan selesa.


Contoh yang berada di sekeliling kita adalah kucing yang mahu melahirkan anak kucing.


Walaupun pada masa itu, sedang berada pada masa paling mendebarkan mahu melahirkan bayi. Mesti kuat semangat mengekalkan emosi positif untuk mencapai kelahiran semulajadi. Biarlah para jururawat dan doktor yang kelam kabut, apa yang paling penting ibu yang melahirkan berada pada keadaan paling tenang. Tenang seperti sedang berehat-rehat sahaja dan tiba-tiba bayi keluar sendiri di bawah!


Artikel ini sudah diedit dalam post Cinta Melahirkan Cinta. Baca di sini http://iryaniahmad.blogspot.com/2014/04/cinta-melahirkan-cinta.html




Saturday, September 21, 2013

Langkah Pertama Bila Tahu Mengandung

Teks : Iryani Ahmad
Gambar : google

Apa yang perlu dilakukan bila dah tahu diri kita ni mengandung ye? Soalan ini selalu keluar dari mulut ibu yang pertama kali mengandung. Mengandung anak sulonglah katakan. Macam-macam perasaan. Gembira, seronok, cuak, takut dan macam-macam lagi.


Sang suami pula relaks sahaja di sebelah. Perasaan bangga tak usah nak dikata. Bangga kerana berjaya buat "orang sebelah" mengandung.

Begitu juga yang berlaku pada yang bakal menjadi nenek. Macam-macam pesanan yang disampaikan. Yelah, takut anak perempuannya atau menantu perempuannya termakan makanan-makanan terlarang yang boleh menyebabkan keguguran. Yang tajam-tajam tak boleh. Kenangan manis semasa mengandung anak pertama, teringat balik. Antara makanan yang tak boleh sentuh masa awal-awal mengandung ialah, nenas, ikan pari, air tebu, manjakani, segala ikan berbisa dan air kelapa. 

Apabila lalu sahaja di kedai barang bayi, hati meronta-ronta mahu tengok baju-baju bayi. Geram sangat. Semua comel-comel. Mulalah terbayang kita akan ada bayi comel sendiri. Senyum seorang diri itu perkara biasa. Beranganlah tu!

Pelbagai gajet barangan bayi mula diterokai. Bukan ibu bapa sahaja yang ada gajet. Bayi pun ada tau pada zaman moden ni. Segala mak nenek macam kereta sorong bayi, carseat bayi, pam penyusuan dan sekarang paling popular babywearing!

Semua itu memang betul sangat penting. Kalau boleh semua barang yang berkaitan bayi memang penting. Tapi, semua itu adalah persediaan fizikal dan material semata-mata. Persediaan menyambut sebuah kelahiran seorang khalifah Allah lebih lagi dari itu.

Persediaan menanti detik kelahiran meliputi persediaan rohani, persediaan fizikal dan persediaan emosi. InsyaAllah saya akan kongsikan dengan lebih mendalam lagi selepas ini.

Iklan :
mula belajar membina blog di sini :

Pendaftaran kami dibuka setiap hari untuk dua kelas berikut.
1. Kelas asas blog dan penulisan.
2. Kelas asas blog dan fan page (mula bisnes)



Thursday, September 19, 2013

Teknik Ajar Anak Membaca & Mengira Cepat

Teks : Iryani Ahmad


Membaca

Alhamdulillah. Saya diberi peluang dapat berjumpa dengan pengasas teknik membaca Bacalah Anakku, Puan Nik Eliani. Saya teruja sebenarnya dapat berjumpa beliau kerana saya juga dapat membaca awal pada usia 5 tahun menggunakan modul ini. Kini, saya mengajar anak-anak kecil di persekitaran rumah menggunakan teknik ini. Cukup hanya 1 tahun sahaja untuk membuktikan keberkesanan teknik ini.

Mengira

Selepas itu, saya diberi peluang sekali lagi dapat berjumpa dengan pengasas mental aritmetik. Sebagai seorang pencinta Matematik, saya sangat teruja bertemu empat mata dengan beliau. Kaedah mengira matematik dengan cepat dapat mengasah minda kanak-kanak untuk bijak berimaginasi. Otak kanan dan otak kiri dilatih menjadi seimbang seterusnya dapat melahirkan Mukmin Genius, InsyaAllah. Beliau aplikasikan teknik kira cepat ini kepada teknik hafazan. Subhanallah. Cita-cita sebelum saya berhenti berkhidmat di dunia ini, saya mahu menjadi seorang penghafaz. Kesimpulan, saya yang mesti belajar dahulu semua teknik ini.


Apa yang lebih penting dari itu, saya MESTI belajar teknik yang lebih hebat dari mereka. Teknik MATA DUITAN yang disebut oleh Guru Besar Sekolah. 

* Apabila budak kecil berada di tengah-tengah budak besar, terasa diri ini kecil sangat, suara pun kecil sahaja.


Iklan :
mula belajar membina blog di sini :

Pendaftaran kami dibuka setiap hari untuk dua kelas berikut.
1. Kelas menulis ebook 
https://chat.whatsapp.com/KDX81Vk0FFb35PhwLUYbjv.
2. Buat blog www.wasap.my/601121870144/buatblog





Sunday, September 15, 2013

Hadiah Buku Mudahnya Menjemput Rezeki

Teks : Iryani Ahmad

Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh

Diucapkan kepada pembaca blog ini yang sangat baik hatinya...

dan lembut hatinya...

dan pemaaf orangnya...

dan manis budi bicaranya...

Didoakan semoga hari ini semua urusan sahabat sekalian dimudahkan oleh Allah, kaya, bahagia dan ceria gembira. Amin.

Kita merancang tetapi Allah juga yang menentukan.

Buku-buku sahabat sekalian telah selamat saya poskan ke peti surat masing-masing pada hari semalam.

Terima kasih sahabat kerana sudi menunggu dengan penuh sabar.

Didoakan semoga selepas sahabat sekalian tamat membaca buku tersebut, rezeki turun mencurah-curah lagi penuh berkat. Amin.

Iklan :
mula belajar membina blog di sini :

Pendaftaran kami dibuka setiap hari untuk dua kelas berikut.
1. Kelas asas blog dan penulisan.
2. Kelas asas blog dan fan page (mula bisnes)

Saturday, September 7, 2013

Teknik Melahirkan Bayi dengan Cara Paling Mudah & Seronok

Teks : Iryani Ahmad
Gambar : Google

Ya Allah, betul ke tajuk entri ni? Saya jawab seronok. Subhanallah. Inilah pengalaman peribadi yang telah dilalui. Tapi, baru lima kali melalui pengalaman bersalin. bukan dua puluh kali. Ternyata ia bukan trauma.


Pengalaman Pertama

Izinkan saya menceritakan pengalaman bersalin anak pertama. Ternyata perjuangan sebenar bagi seorang perempuan adalah setelah dia berkahwin.

Pengalaman ketika menunggu waktu untuk melahirkan anak pertama sangat mendebarkan. Orang kata sakit sangat. Ada orang lain kata seperti sakit senggugut tapi 10 kali ganda lebih dasyat. Aduhai, berdebar sangat rasa apatah lagi masa tu kandungan dah mencecah 38 minggu.


Selepas keluar tanda bersalin iaitu tompokan darah yang sedikit, suami bawa ke hospital. Malangnya hospital di Putrajaya dan sekitarnya tidak terima masuk sekiranya bukaan serviks di bawah 3cm. 

"Bagaimana nak tahu bukaan serviks itu sudah 3cm dan lebih?" 

Begitulah soalan saya kepada doktor. Kira-kira sudah 3 kali saya asyik berulang alik ke hospital kerana menyangkakan sudah hampir bersalin. Pada masa tu, dah mula rasa perut kejang dan sakit.

Justeru kami terus ambil keputusan mahu pulang ke kampung. Dalam perjalanan, saya elok sahaja. Tak pula sakit. Pada tengahari keesokan harinya, saya pergi ke Hospital Pontian dan diterima masuk ke sana. Jururawat suruh masuk sahaja lagipun di dalam wad lengang sahaja. Duduk-duduk rehat katanya.

Memang betul saya duduk-duduk rehat sahaja. 2 hari 2 malam bercuti di hospital. Makan, tidur, baca Al-Quran dan solat apabila tiba waktu solat. Sekali sekala saya dukung bayi yang baru dilahirkan. Cium kuat-kuat. Comel! Subhanallah...

Kesakitan yang Tenang

Kisah semangat ini bermula apabila rakan sebilik saya yang juga seorang ustazah mahu melahirkan anaknya yang ketiga. Pada malam kedua saya di sana, beliau memberitahu saya akan gerak hatinya mahu melahirkan anaknya pada malam ini. Hati ibunya gelisah kerana sudah 2 hari meninggalkan rumah. Apa cerita pada 2 anaknya yang lain itu.

Saya melihatnya hanya terbaring mengiring sahaja. Kadang-kadang duduk mahu minum air. Beliau mengiring ke arah saya. Saya melihat wajahnya dengan jelas. Beliau selalu menutup matanya. Tapi bukan tidur. Beliau sedang bercerita pada saya akan nikmatnya menjadi seorang ibu. Saya sedang mendengar ceramah agama 'live' daripada seorang ibu yang bertarung kesakitan mahu melahirkan anak! 


Saya teringat-ingat wajahnya yang manis itu. Banyak tersenyum apabila berkata-kata. Tiba-tiba beliau turun dari katil dan segera betulkan kainnya. Kainnya basah! Baru saya tahu itulah air ketuban. Banyak hingga menitik ke lantai. Saya tawarkan diri mahu memanggil jururawat. Ketika itu sudah pukul 4 pagi. Kami tak tidur malam itu. Beliau menolak kerana mahu berjalan sendiri. Beliau jalan perlahan-lahan.

Saya hanya melihatnya berjalan sehingga beliau masuk ke bilik bersalin. Tak sampai 15 minit, saya terdengar suara bayi menangis.

Allahuakbar!

Selepas subuh, apabila beliau masuk sahaja ke bilik, saya dengan tak sabarnya bertanya padanya dengan soalan bertalu-talu.

"Akak, senangnya bersalin! Tak sakit ke?" 

Beliau tersenyum sahaja. Beliau berdoa semoga saya bersalin sebelum beliau dibenarkan keluar. Beliau mahu membimbing saya.

Tengahari itu juga saya sudah terasa sakit. Sakit yang tak pernah dialami sebelum ini. Menggeletar gigi dan seluruh tulang mahu menahan rasa sakit ini. Air mata keluar tanpa sedar.

Pukau

Kakak sebilik tadi terus menerus memukau saya dengan alunan zikir. Beliau menyuruh saya berzikir bersama-sama. Kata-kata nasihat terus menerus masuk ke telinga saya. Masyaallah, sampai sekarang masih terngiang-ngiang nasihatnya sepanjang tempoh paling getir dalam hidup saya.

Pada masa inilah, kurma masuk ke mulut saya terus menerus. Sentiasa mengunyah kurma sepanjang masa. Apabila dahaga, minum air masak sahaja. Begitulah pesannya.

Bersalin

Alhamdulillah, suami dapat menemani saya ketika di dalam bilik bersalin. Rupa-rupanya bayi saya berada pada kedudukan mendongak. Maka, saya mengambil masa 1 jam ketika proses mahu meneran. Sangat lama. Alhamdulillah, jururawat bagi saya masa dan tak paksa ketika proses mengeluarkan bayi. 

Saya rasa bertenaga pada waktu tersebut. Malah, sehingga waktu selepas melahirkan. Saya aplikasikan juga teknik memakan kurma semasa mahu melahirkan anak kedua. MasyaAllah, kali ini rasa lebih bertenaga. Yelah, 2 kotak kurma saya makan. 

Rasa bersalin kali kedua, perasaannya sama sahaja seperti selepas membuang air besar. Tak sakit dan rasa lega sangat kat perut! Boleh baca cerita saya bersalin anak kedua di sini. Tetapi, awas ceritanya sangat panjang berjela.

Subhanallah. Segala pujian hanya milik Allah SWT.

Khasiat Kurma

Allah telah memerintahkan Maryam supaya memakan kurma ketika sedang sakit dan lemah ketika mahu bersalin dalam surah Maryam ayat 25. Kajian sains telah membuktikan bahawa memakan kurma bukanlah budaya Arab semata-mata ataupun hanya sesuai untuk cuaca beriklim panas sahaja. Kurma adalah ubat terbaik bagi wanita yang sedang sakit mahu melahirkan anak mengatasi ubat dadah yang mengakibatkan pelbagai kesan sampingan lain.

Boleh baca lagi tentang khasiat kurma di sini. Artikel bertajuk Khasiat Kurma.

Menjadikan diri sendiri sebagai testimoni kerana memakan kurma sepanjang proses melahirkan anak. Dalam perkataan yang lebih mudah, penawar ketika sakit kontraksi adalah kurma. Badan yang letih menahan kesakitan demi kesakitan sepanjang proses kelahiran bayi dapat diatasi dengan makan kurma. 

Kurma menyumbang tenaga dengan serta merta. Tubuh terus kekal bertenaga dan terasa segar menempuh kesakitan demi kesakitan. Sejurus selepas bayi dilahirkan, lebihan kurma di dalam mulut ibu boleh terus dioleskan sedikit ke dalam mulut bayi, ia dinamakan tahnik. Sebaik-baiknya dilakukan sebelum bayi menyusu ibu buat pertama kali. Rujukan daripada buku Tarbiatul Aulad Fil Islam karangan Syeikh Nasih Ulwan.

Ombak Kontraksi

Bagi bakal ibu yang pertama kali akan merasakan nikmat sakit bersalin, kesakitan itu akan datang dan pergi seperti ombak laut. Malah ombak kontraksi yang datang seterusnya adalah lebih kuat dan menyakitkan. Tak usah lawan. Cukup hanya tenangkan diri. Bertuahlah wanita kerana setiap kesakitan itu menghapuskan dosa kita yang lalu. Diakui memang sangat menyakitkan. Namun, ia dapat diatasi dengan persediaan fizikal, mental dan rohani yang cukup.




Persediaan fizikal, mental dan rohani

Persediaan fizikal adalah persediaan tubuh badan menempuh hari bersejarah untuk bergelar seorang ibu. Sejauh mana tubuh badan kita dah bersedia. Allah SWT sudah menciptakan tubuh badan wanita dengan sempurna dan lengkap dalam perjuangan melahirkan seorang manusia di muka bumi ini. Namun, sang ibu juga perlu bersedia sebelum pergi berperang berjuang di medan jihad melahirkan seorang bayi. Jika tidak, kita akan berasa sangat sakit hingga emosi dan mental akan terganggu seterusnya meninggalkan rasa trauma dalam diri, tidak mahu lagi mengandung dan melahirkan anak selepas ini.

Antara cadangan yang boleh dilakukan adalah senaman di bahagian pelvis. Lakukan yang mudah seperti menumbuk sambal di lesung batu sambil mencangkung. Tiada penggunaan blender sepanjang mengandung. Ia boleh memberi manfaat pada kekuatan otot pelvis dan perineum.

Persediaan mental dan rohani pula bermaksud sejauh mana kebergantungan si ibu pada Allah SWT. Sepanjang mengandungkan bayi sejauh mana penghayatan ibu pada amalan-amalan yang dapat mendekatkan dirinya pada Allah SWT. Tenggelam pada nikmat zikir dan selawat atas Nabi SWA hingga kesakitan ketika bersalin tidak dirasai sama sekali. Teknik pukaukan diri dengan zikrullah ini harus dilatih sejak awal mengandung lagi. Perkara ini tidak mustahil boleh dilakukan pada diri kita yang biasa-biasa sahaja ini.

Melalui pengamatan sangat kerdil ini, kini kebanyakan ibu muda suka memilih hospital swasta yang paling canggih/popular (baca : paling mahal). Mungkin pada pandangan mereka, hospital tersebut dapat memberikan servis yang terbaik. 

Fakta yang amat mengejutkan, skala ibu dibedah sewaktu melahirkan terutama pada waktu bekerja normal (8 pagi hingga 5 petang) adalah paling tinggi di negara membangun dan maju. Tak percaya sila lihat laporan ini di sini.  


Ternyata melahirkan bayi bukan tugas doktor atau bidan semata-mata. Ilmu dalam bidang ini jika dipelajari dan dikaji bersungguh-sungguh ternyata mampu menjadikan semua ibu berani untuk melahirkan bayi mereka di mana-mana malah berani bersalin seorang diri!





Tiada yang mustahil bagi Allah SWT. Allahuakbar! Tiada lagi trauma bersalin setiap kali memandang wajah anak. Yang ada hanya limpahan kasih sayang daripada Dia. Hal ini memacu kepada tip parenting positif bermula hari pertama benih ini ada pada rahim kamu. Dapatkan lagi dalam ebook Bersalin Alami di sini www.wasap.my/601121870144/ebookbersalinalami









Tuesday, September 3, 2013

Rumah Kecil yang Bahagia

Teks : Iryani Ahmad

Di rumah yang kecil, terasa luas apabila penghuninya punya ketenangan. Jiwa kita akan disapa ketenangan oleh tuan rumah yang punya ketenangan. Dia mungkin tidak punya harta, tetapi kaya ilmu dan akhlak. Sikapnya yang sangat suka memberi menyebabkan kita terhibur. Dia memberi senyuman, nasihat, doa dan kata-kata yang mesra. Sungguh, yang baik akan sentiasa kelihatan cantik!

Petikan kata-kata oleh Ustaz Pahrol Mohamad Juoi.



Setelah 3 tahun duduk di rumah jenis walk up apartment, muncul kemahuan yang sangat kuat untuk duduk di atas tanah pula. Tapi, rumah atas tanah di kawasan ini, harganya sangat mahal. Samada sewa atau beli memang mahal betul harga rumah di kawasan panas ni.


Teringat nasihat seorang sifu supaya sentiasa pertimbangkan antara keinginan, kehendak dan kemahuan.


Sebagai manusia biasa yang lemah imannya, saya sendiri sentiasa inginkan sesuatu yang lebih baik. Tapi saya sedar diri, saya buka berasal dari keluarga senang. Sedang cuba belajar kurangkan menyebut perkataan ‘Ingin, ‘Mahu’, dan ‘Hendak’. Bukan tak boleh tapi kurangkan dan pertimbangkan. Simpan duit! 



Promosi kemasukan Ogos & September, setiap pendaftaran layak


1. Mendapat dua ebook percuma, ebook mula bisnes butik online/offline dan ebook super wahm super mom 
2. Pakej penjimatan sebanyak RM75
3. Layak menikmati ruang tapak iklan bernilai RM100

Kami menawarkan dua kelas berikut:
1. Kelas asas blog dan penulisan
2. Kelas Asas blog dan fan page 

Email saya di pn.iryani@gmail.com untuk analisa sebelum masuk ke kelas. 

p/s : Terdapat 15 penyertaan untuk pertandingan giveaway. Saya sedang pulun nak membalut buku-buku.InsyaAllah dalam minggu ini buku-buku akan terbang bertemu dengan tuan empunya.

Alhamdulillah. ameen. terima kasih doakan Hassan dan Fatih. Semoga doa acik semua dimakbulkan Allah.