Skip to main content

Khasiat Cuka Kurma

Teks : Iryani Ahmad
Gambar : Google

Pernah tak dengar nama cuka kurma? Kali ini, khasiat cuka akan dikongsikan untuk manfaat bersama :


  1. Cuka mengandungi unsur panas dan sejuk, tetapi unsur sejuknya lebih dominan.
  2. Ia baik untuk radang perut.
  3. Jika dicampur dengan minyak mawar, maka ia baik untuk sakit kepala yang panas.
  4. Nabi S.A.W bersabda : " Cuka adalah kenyamanan bagi manusia ".
  5. Hadis lain berkaitan cuka berbunyi : Allah telah menempatkan berkat dalam cuka, kerana sesungguhnya ia adalah perencah yang digunakan oleh para nabi sebelumku. "
  6. Al-Baihaqi meriwayatkan hadis berikut : " Rumah yang mempunyai cuka tidak akan menderita kemelaratan. "
  7.  Sirap yang disebut oxymel dibuat dengan cuka.
  8. Cuka dapat menghilangkan jangkitat demam.
  9. Cuka dapat mengurangkan kuantiti sperma dan jika dimakan pada waktu pagi akan mengurangkak kemampuan seksual.
  10. Berkumur dengan cuka dapat menghilangkan sakit gigi dan meredakan rasa sakit.
Sumber : Perubatan Cara Nabi Pasti Sihat

Tulis Blog 

Mengenali dan sasaran, iaitu tahu siapa pembaca kita dan ia boleh diubah kepada pelanggan. Bagaimana pula dipratikkan untuk blog dan fan page?

Selepas kita analisa apa kekuatan kita (6 analisa asas), soalan asas yang ditanya dahulu, kita tahu apa minat dan kepakaran kita. Ini kunci paling utama untuk memastikan kita konsisten menulis. Minat dan kepakaran sangat berkaitan rapat sebagai pendorong dan motivasi utama. 

Kemudian jadikan ia sebagai satu cara untuk mengetahui pelanggan. Dari situ kita tahu siapa kelompok pembaca kita. Kemudian kita tukar kelompok pembaca kita itu sebagai pelanggan.

Tukar isi tulisan kepada jenis produk yang boleh ditawarkan berdasarkan kelompok sasaran pembaca kita.

Bagi yang ingin mengikuti kelas ini saya sangat menggalakkan, ia bukan semestinya untuk mereka yang telah berhenti kerja malah boleh juga bagi mereka yang sedang bekerja. Kelas ini dijalankan secara flexible di mana kita bersoal jawab dan mendapat tugasan serta dokumen maklumat secara online sahaja. Ikut bila-bila masa yang kita selesa dan boleh kita luangkan. Jika Kak Masayu tidak online, kita boleh tinggalkan massage sahaja dan beliau akan jawab apabila sekembalinya beliau di atas talian. Sangat mudah dan berkesan. Kita juga akan dimasukkan ke dalam sebuah group tutorial di mana kita akan bertemu protege-protege yang lain. Yang pasti setiap dari protege akan menghasilkan sebuah ebook yang pertama dalam hidup bersama kak Masayu di akhir kelas ini. Pasti teruja kan? Begitu juga dengan saya. Semoga saya diberikan kudrat untuk menghasilkan ebook pada masa terdekat ini. InsyaAllah.




untuk mendapatkan keterangan lanjut boleh layari di sini :


kini RM125 sahaja untuk 3 buku

atau

RM150 (kelas asas blog dan penulisan) + RM75 (2 buah buku rujukan)
kini rm150 sahaja (2 buah buku rujukan jadi percuma)

atau

rm75 sahaja untuk dapatkan 2 buah ebook rujukan tanpa masuk kelas

Comments

Popular posts from this blog

Terapi Laut (1)

Oleh : Iryani Ahmad

3 minggu lalu saya buat keputusan drastik mahu ke Port Dickson pada usia kandungan sarat 38 minggu. Eh 39 minggu. Saya pergi berdua ditemani suami dan meninggalkan 4 orang anak-anak di bumi atas angin Indera Kayangan.

Pada jarum jam menunjukkan waktu sudah tengah malam, kami sampai di tepi pantai putih bersih berhamparan laut luas Selat Melaka. Saya perlu rawatan ini. Saya nekad perlu terapi ini. Saya perlukan satu suntikan baru pada saat genting itu.

Saya diarahkan melihat pada bulan. Bulan berada tepat di atas laut. Pada wajah bulan purnama itu terdapat diri saya. Saya seolah-olah berada di bulan itu. Saya melihat diri saya yang berbaring di atas pantai putih bersih itu.

Saya yang berada di bulan itu berkata kepada diri saya di bawah sambil mataku merenung tepat anak mataku di bawah :

" Aku melihat diriku yang sihat sedang bermain-main berlari berkejaran di tepi pantai bersama anak-anakku yang sihat dan ceria."

" Aku melihat diriku sedang dikendong o…

Nah Ebook Bersalin Percuma! Sila Download Kalau Nak Tahu Wanita Hamil Yang Selalu Takut Boleh Ganggu Kesihatan Bayi dan Proses Bersalin

Oleh : Iryani Ahmad

Selepas bersalin anak kedua pada 2012, saya pernah kongsikan pengalaman bersalin yang agak pelik iaitu tenang dan gembira. Lepas tu, ramai kawan tanya dan saya seronok berkongsi. Lama-lama saya rasa tak sempat nak balas pertanyaan banyak-banyak tu. Lalu, datanglah ilham apa kata kalau saya tulis semua sekali pada satu tempat dan setiap kali ada orang lain nak tahu, saya tunjukkan sahaja tempat tu. 


Saya pernah berada di tempat bagaimana rasanya terjerut takut nak bersalin tapi mahu mengandung dan mahu anak. Tapi tak mahu sakit. Saya seperti orang lain juga merasakan bersalin wajib rasa sakit. Selepas saya belajar tentang kemahiran ini, saya berlatih dan buat masa waktu bersalin, memang ia sangat ohsem Masya Allah. 



Kehamilan ialah saat menggembirakan. Tapi ada wanita hamil yang sering ketakutan hingga jejaskan proses perkembangan bayi dalam kandungan dan mengganggu proses bersalin.

Ya, saya rasa sedih, simpati dan kesian pada kawan-kawan yang mengalami masalah semasa p…

Cara Hilangkan Batuk Berkahak Bayi 350%

CARA HILANGKAN BATUK BERKAHAK BAYI 350% DENGAN TASNEEM NATUREL CF-RUB BALM UNTUK ANAK YANG BATUK, SELESEMA DAN DEMAM

Oleh : Iryani Ahmad Bayi batuk. Bayi selesema. Mak-mak mula risau..Hidung tersumbat, anak tak boleh lena…mak ayah pun sama tak mungkin boleh tidur lena. Puas dah bawa anak pergi ke klinik. Malangnya, doktor tidak akan bagi ubat batuk dan selsema untuk bayi di bawah umur 2 tahun! Alhamdulillah dengan izin Allah, Tasneem Naturel telah mengeluarkan produknya iaitu CF Rub telah banyak membantu mak-mak yang menghadapi masalah ini. Selain itu, jika bayi dah makan, kena elakkan makanan yang menambah mukus seperti gula, gluten dan produk makanan berproses. Ibu yang menyusukan bayi pun kena pantang tau. Bertabahlah semenjak menjadi ibu ni memang banyak pengorbanan yang harus dibuat demi anak kesayangan.


Antara testimoni sebenar yang diberikan oleh ibu-ibu seluruh Malaysia.